Eksperci
Forest School Center
Ewa Kaliszuk – geograf, przyrodnik, nieustannie zachwycona Światem i to tym najbliższym także. Od czasu, kiedy pojawiły się moje własne dzieci – Madzia i Tosia – dałam sobie prawo do odkrywania Świata ciągle na nowo, podążając właśnie za ich dziecięcymi fascynacjami. Myślę, że mogę o sobie powiedzieć “entuzjastka edukacji”, zwłaszcza edukacji przez zabawę i doświadczenie. Towarzyszyłam w rozwoju bardzo małych dzieci i ich rodziców prowadząc w Fundacji Sto Pociech Małe wędrówki przez wielki Świat, Raki szperaki i Zabawy z nauką. “Uczyłam” dorosłych, czasami starszych od siebie geografii, a tak naprawdę zapraszałam ich do wielkiej przygody w poznanie Świata tego dalekiego, jak i bliskiego. Przez kilka lat pracowałam na Wydziale Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu SGGW w Warszawie rozwijając w studentach potrzebę więzi z krajobrazem, tak konieczną do dobrego i harmonijnego planowania i projektowania otaczającej przestrzeni. To tu odkryłam, jak bardzo ta więź jest potrzebna i jak trudno ją zbudować, jeśli nie było dobrych warunków do jej rozwoju w dzieciństwie. Od 2012 r. współtworzę niezwykłą szkołę Fundacji Królowej św. Jadwigi w Przyłękowie koło Żywca. To tu krok po kroku rozwijamy i staramy się upowszechniać edukację terenową mającą swoje korzenie w skandynawskiej idei leśnych przedszkoli. Ostatnio zaczęłam także głośno o tym mówić na łamach Kredy czyli magazynu kreatywnej edukacji.
Dariusz Matusiak – twórca programów o charakterze artystyczno-przyrodniczym. Od kilkunastu lat organizuje dla dzieci Zielone Szkoły i obozy letnie. Zasiada w zespole redakcyjnym miesięcznika „Dzikie Życie”. Od wielu lat związany z ruchem ekologicznym, w szczególności z Pracownią na rzecz Wszystkich Istot. Uczestnik wypraw teatralnych z Teatrem Węgajty. Współtwórca Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła”, którym kierował w latach 90-tych. Mieszka na wsi, gdzie uprawia ogród permakulturowy. Inspiracje czerpie z mądrości Ziemi oraz od rdzennych kultur, które posłużyły jako inspiracja w obozach dziecięco-młodzieżowych „Tropami Tęczowego Wojownika”. Kieruje Ośrodkiem Twórczych Działań Edukacyjnych. www.zielonaedukacja.pl w ramach, którego tworzony jest ośrodek terenowy Dom Spotkań Twórczych „Ptasia Dolina” w Górach Kaczawskich.
Danuta Nowak – pedagożka, certyfikowany coach kryzysowy, animatorka społeczno-kulturalna, moderatorka odnowy wsi, rękodzielniczka. Przez wiele lat związana z ruchem ekologicznym na Dolnym Śląsku skąd pochodzi. Jako specjalistka ds. edukacji ekologicznej pracowała m.in. w Karkonoskim Parku Narodowym, Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju i wielu innych organizacjach społecznych. Prowadzi zajęcia m.in.: z rękodzieła, teatru, odkrywania przyrody. Stypendystka Szkoły Ludowej w Danii. Z wyboru mieszka na wsi. Siłę i swoją moc odzyskuje w przyrodzie – górach, lesie, a także w pracy w ogrodzie. W mądrości Rdzennych Ludów, rytuałach i inicjacjach szuka połączenia z ziemią przodków. Spotyka się w kręgach kobiecych i mieszanych. Uczestniczyła w wielu wyprawach jaskiniowych (w tym eksploracyjnych) w Polsce i za granicą. Pasjonatka prostego życia blisko przyrody, bushcraftu, wszystkiego co naturalne: jedzenia, kosmetyki, farbowania tkanin itp. Uwielbia pływanie, jazdę na rowerze, piesze wędrówki i taniec spontaniczny.
Maciej Baryłka – psycholog, trener (II stopień PTP oraz III stopień grupy TROP), coach, mediator, superwizor. W swojej kilkunastoletniej praktyce trenera i coacha miałem okazję wspierać ludzi w zakresie: doskonalenia kompetencji interpersonalnych, uczenia jak uczyć innych, budowania udanych relacji zawodowych oraz prywatnych, doskonalenia efektywności osobistej w realizowanej roli, konstruktywnej pracy z sytuacjami trudnymi oraz konfliktami, integracji emocji z myśleniem i działaniem. Ostatnio jestem zaangażowany m.in. w kilkuletni program rozwoju kultury organizacyjnej w ogólnopolskiej szkole językowej Early Stage. Superwizuję również kadrę przedszkola leśnego (Leśna Droga) w zakresie współpracy zespołowej. Od 2004 roku przeprowadziłem ponad 5000 godzin warsztatów oraz 3500 godzin coachingów. Pasjonują mnie stare motocykle (remontuję Pannonię z 62 roku), praca z drewnem (tak odpoczywam) i woda (dzieciństwo spędziłem w jednej z nadwiślańskich wsi na Mazowszu). Współuczestniczył w projekcie w okresie: od lutego 2019 r. do lipca 2019 r.
Monika Baryłka – psycholog, trener, tutor, coach (ICF). Od kilkunastu lat pomagam ludziom się rozwijać. Pracuję z nauczycielami (od przedszkoli po uczelnie wyższe) jako trener i tutor Collegium Wratislaviense, wspieram rodziny (m.in. prowadząc indywidualne coachingi rodzicielskie, szkolenia dla rodziców i doradztwo edukacyjne w ramach współpracy z Fundacją Dorastaj z Nami, a także pomoc psychologiczną w programie reintegracji rodzin OPS Marki). Brałam udział w tworzeniu jednego z warszawskich przedszkoli inspirowanych modelem skandynawskim, współpracuję również z przedszkolem „Leśna Droga”. Od zawsze fascynuje mnie zmiana – ta w ludziach, ta w przyrodzie i ta w systemach. Wierzę, że zmiana w myśleniu o edukacji już się dzieje i cieszę się, że mogę być jej częścią. Prywatnie – mama dwójki leśnych dzieci, rowerzystka i wegetarianka. Współuczestniczyła w projekcie w okresie: od maja 2019 r. do sierpnia 2019 r.
Rafał Ryszka (ur. 1975) – pedagog, współzałożyciel i członek zarządu Wrocławskiego Stowarzyszenia Wychowawców; członek Towarzystwa Szkół Waldorfskich Waldorfschulgemeinschaft e.V. w Leipzig; koordynator m.in. polsko-niemieckich wymian młodzieży i pedagogów oraz pedagogicznych wizyt studyjnych w Niemczech (certyfikat organizatora projektów międzynarodowych Deutsch-Polnisches Jugendwerk); realizator projektów metodą Erlebnispädagogik (pedagogika przeżyć/edukacja przygodą); instruktor harcerski (harcmistrz) ZHPpgK w Niemczech; członek Polskiego Instytutu Przedszkoli Leśnych; koordynator niemieckiego projektu krajoznawczo-turystycznego „Schlesien mal anders” (www.schlesienmalanders.eu); zawodowo nauczyciel w szkole specjalnej Lernen plus gGmbH Schloss Schönefeld w Leipzig (http://www.schloss-schoenefeld.de).
Monika Rościszewska- Woźniak – psycholog, od 1980 roku związana z edukacją dzieci i młodzieży. Wieloletnia dyrektorka przedszkola integracyjnego w Warszawie. Prezes zarządu Fundacji Rozwoju Dzieci im J.A.Komenskiego. W latach 2005-2012 odpowiedzialna za programy upowszechnienia edukacji przedszkolnej i za jakość edukacji dzieci. Dyrektorka Akademii Komeńskiego Ośrodka Kształcenia Ustawicznego i Doskonalenia Zawodowego. Autorka publikacji z zakresu wychowania i edukacji dzieci, w tym programów wychowania przedszkolnego. W 2009r. za program „Dobry start przedszkolaka” otrzymała I nagrodę w konkursie MEN na najlepsze programy wychowania przedszkolnego. Trenerka, prowadzi warsztaty i szkolenia dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, dla rodziców, wychowawców i nauczycieli. Zaangażowana w upowszechnianie jakości wychowania i edukacji w całej Polsce. Pełni rolę superwizora dla wychowawców w żłobkach, przedszkolach, dla prowadzących grupy młodzieżowe Klubu Inteligencji Katolickiej. Współpracowała jako konsultant psycholog przy produkcji filmu dokumentalnego Świat się świeci” reż. Jarosława Szody, który opowiada o relacjach nauczycielki i dzieci przedszkolnych.
Magdalena Frączek – doktor nauk leśnych, pracuje na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Ze studentami leśnictwa prowadzi zajęcia z edukacji przyrodniczo-leśnej, botaniki, dendrologii, fitosocjologii i etnobotaniki. Na Wydziale Leśnym organizuje i koordynuje duże imprezy edukacyjne m. in. Małopolską Noc Naukowców, Festiwal Nauki i Sztuki, jest opiekunem Sekcji Edukacji Leśnej Koła Naukowego Leśników. Autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych. Promotorka prac inżynierskich i magisterskich z zakresu ekologii roślin i edukacji przyrodniczo-leśnej. Kieruje Studiami Podyplomowymi „Edukacja Przyrodniczo-Leśna’, które dwukrotnie uzyskały tytuł „Studia z Przyszłością” oraz nagrodę „Laur Innowacji”. Współpracuje z małopolskimi parkami narodowymi i krajobrazowymi (w projektach edukacji plenerowej „Przyjaciel Parku Narodowego”, „Edukacja dla przyrody pogranicza”, „Przybliżyć naturę”), Lasami Państwowymi, Małopolskim Instytutem Kultury i organizacjami pozarządowymi współtworząc programy edukacyjne i warsztaty dla edukatorów. Prowadzi warsztaty przyrodnicze i spacery edukacyjne dla dzieci, młodzieży, dorosłych i osób niepełnosprawnych. Wraz ze studentami od 2011 roku przygotowuje i prowadzi leśne warsztaty „Lasy dla przedszkolaków” i „Lasy dla uczniów” we współpracy z małopolskimi przedszkolami i szkołami. Członek Stowarzyszenia Edukatorów Leśnych. Za działalność na polu edukacji leśnej otrzymała w 2016 roku tytuł „Leśnika Roku” i Dębową Statuetkę „Przeglądu Leśniczego”.
Anna Płuska – założycielka przedszkola leśnego na warszawskich Bielanach „Leśna Droga”. Rozwijam się i towarzyszę dzieciom, a także dorosłym, w rozwoju i docieraniu do siebie, w zanurzeniu w naturze. Po kilkunastu latach pracy w świecie korporacji, wraz z mężem leśnikiem i trójką dzieci mieszkałam trzy lata na warmińskiej wsi, bliżej przyrody niż ludzi, bez prądu i bieżącej wody. Obecnie mieszkamy w Warszawie, wracamy do naszej warmińskiej ostoi i wędrujemy po Polsce. W latach 2009-2016 r., jako matka wzrastałam przy Fundacji Sto Pociech, gdzie później współtworzyłam i prowadziłam zajęcia dla dzieci inspirowane pedagogiką przedszkoli leśnych. Odwiedzałam też i poznawałam przedszkola leśne w Niemczech. W maju 2015 r. rozpoczęłam działalność przedszkola leśnego „Leśna Droga” i obecnie jestem przewodniczką zespołu Dobrych Dorosłych – przedszkolnego teamu nauczycieli, pracującego według idei organizacji turkusowych. Wraz z zespołem „Leśnej Drogi” kontynuujemy praktykę odwiedzania i uczenia się od różnych przedszkoli leśnych w Europie. Naszą myślą przewodnią jest tworzenie wspierającej przestrzeni dla holistycznego rozwoju dzieci, jak również nauczycieli i rodziców, w oparciu o autentyczne relacje i kontakt z naturą. W swojej pracy kieruję się przekonaniem, że relacje dorosłych w zespole nauczycielskim i z rodzicami bezpośrednio odzwierciedlają się w naszym byciu z dziećmi. W 2010 r. ukończyłam Pedagogikę Montessori. Później Szkołę Trenerów Komunikacji w Empatii, wiele warsztatów komunikacji Porozumienia Bez Przemocy (NVC), Pedagogiki Przygody, Outdoor and Adventure Education, szkolenia w zakresie przedszkoli leśnych oraz „Introduction to Forest School” i „Forest Skills and Craft for Educators”, szkolenie z budowy niskich parków linowych Low Roupe Course. Uczestniczyłam w pierwszej polskiej edycji rocznego kursu Pedagogiki Dzikiej Przyrody. Od 2018 r. rozwijam się w szkole trenerów TROP. Partnerująca w projekcie w okresie: od listopada 2018 r. do sierpnia 2019 r.

Kontakt
Anna Szkiruć-Kostrzewa - FFW, tel:. 692 487 524
Ewa Kaliszuk - Fundacja Królowej Świętej Jadwigi, e-mail: kaliszuk.ewa@gmail.com
Rafał Ryszka - WSW, e-mail: ryszka@gmx.net


Wszystkie prawa zastrzeżone © Forest School Center