Edukacja outdoorowa a profilaktyka zdrowia w dobie COVID

paź 19, 2020

Na łamach swojej witryny CDC opublikowało artykuł o korzyściach i ryzykach związanych z edukacją outdoorową.

Najpierw parę słów kontekstu:

CDC (Center for Disease Control and Prevention) to amerykańska wersja Sanepidu. Amerykańska jest ona w każdym calu. Jest największą tego typu agencją, jest dobrze doinwestowana, wpływa na trendy epidemiologiczne na całym świecie.

Edukacja outdoorowa opisana w tym artykule skupia się na aktywnościach w ogródkach społecznościowych i tzw. Learning Gardens – ogródkach zarządzanych przez szkoły. Jest to forma nauczania w której prace ogrodnicze są wykorzystywane jako interdyscyplinarne narzędzie edukacyjne.

Artykuł otwiera wyliczenie pozytywnych efektów zdrowotnych prowadzenia zajęć poza murami szkoły a w szczególności w ogródkach społecznościowych i ogrodach szkolnych.

Taki rodzaj pracy zwiększa dostęp do świeżych owoców i warzyw, w okresie pandemii ograniczony, redukuje stres i tworzy bezpieczne środowisko nauki. Te ostatnie dwa stwierdzenia wydają się możliwe do ekstrapolacji również na inne formy nauki outdoorowej, jak chociażby placówki leśne.

W dalszej części artykuł przypomina o znanych już sposobach zapobiegania zakażeniu (mycie rąk, dystans społeczny…) na szczególną uwagę zasługuje punkt odnośnie dezynfekcji powierzchni.

O ile dezynfekcja często dotykanych powierzchni jest już dla nas oczywista (klamki, poręcze itd.) o tyle warto pamiętać również o dezynfekcji narzędzi i warzyw przed spoyciem. CDC co prawda podkreśla, że ryzyko zakażenia poprzez dotykanie żywności, czy wspólnych narzędzi jest uważane za bardzo niskie.

Ponadto, na stronie poświęconej wskazówkom dla szkół CDC zaleca aby, gdy tylko jest to możliwe, wykorzystywać tereny przyległe do budynku szkoły.

Głos ten jest dla mnie istotny, bo przypomina, że w czasie pandemii ważne jest nie tylko unikanie zakażenia, ale przede wszystkim dbanie o zdrowie. Dzieci muszą mieć dostęp do świeżego powietrza, ruchu, zdrowej żywności i rówieśników, a bezrefleksyjne zamykanie ich w domu i izolowanie od przyrody może po prostu odbić się na ich zdrowiu.

Linki do stron zewnętrznych:

Artykuł o którym mowa:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/outdoor-garden.html

Strona z zaleceniami ogólnymi dla szkół dotyczącymi przygotowania bezpiecznej przestrzeni:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/prepare-safe-return.html

 

Kontakt

fsc@cofund.org.pl

Anna Szkiruć-Kostrzewa - FFW, tel:. 692 487 524
Ewa Kaliszuk - Fundacja Królowej Świętej Jadwigi, e-mail: kaliszuk.ewa@gmail.com
Rafał Ryszka - WSW, e-mail: ryszka@gmx.net

Wszystkie prawa zastrzeżone © Forest School Center

Skip to content